فرسودگی آمبولانس‌های دزفول و کهگیلویه‌وبویراحمد

سازمان اورژانس کشور ۵ هزار و ۵۰۰ آمبولانس در اختیار دارد که ۳هزار دستگاه از آن ها فرسوده هستند

اورژانس کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های امدادونجات، در سالیان گذشته و در کنار کمبود نیرو، با مشکلات بسیاری هم در زمینه تجهیزات و بیش از همه آمبولانس مواجه بوده است. این وضعیت تا جایی پیش رفته است که امروز از زبان سخنگوی اورژانس کشور می‌شنویم که بیش از نیمی از ناوگان اورژانس کشور (آمبولانس‌ها) فرسوده هستند.

۶۳ درصد از ناوگان اورژانس کشور فرسوده است

به‌تازگی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به آماری درخصوص وضعیت ناوگان اورژانس اعلام کرده است که «درحال‌حاضر این سازمان تعداد ۵هزار و ۵۰۰ آمبولانس در اختیار دارد که ۳هزار دستگاه از آن‌ها فرسوده هستند.» این فرسودگی در ناوگان کشور تقریبا ۵ سال بیش‌از نرم جهانی است. چراکه به‌گفته بابک یکتاپرست، «آمبولانس‌های فرسوده بیش‌از ۱۵سال عمر دارند و این در حالی است که آمبولانس‌ها با وجود ۳شیفت کار در ۲۴ساعت، بعد از ۱۰ سال باید از رده خارج شوند.»

تعمیر موتور هر آمبولانس ۲۰۰ میلیون تومان آب‌ می‌خورد

این‌که چرا ناوگان اورژانس کشور به‌رغم اهمیت فراوانش، طی یک برنامه دقیق و مدون نوسازی نمی‌شود، مانند سایر صنایع به تحریم‌ها و ازسوی‌دیگر به کم‌لطفی‌های دولت برمی‌گردد.

این دو عامل که واردکنندگان داخلی امکان واردات ون‌های نو و مناسب تجهیزات آمبولانسی را ندارند و خودروسازان داخلی نیز در این زمینه برنامه‌ریزی‌های چندانی نداشته‌اند، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا حضور ون‌های مناسب و آمبولانس‌ها در کشور به حداقل ممکن برسد.

البته در این خصوص سخنگوی سازمان اورژانس کشور عنوان کرد: «در سال‌های گذشته آمبولانس‌های دیزل وارد کشور شد، اما در کشور به دلایل مختلفی مانند سوخت و آب‌وهوا، این آمبولانس‌ها دچار مشکلات موتوری شدند و هر بار تعمیر موتور آمبولانس‌ها حدود ۲۰۰میلیون تومان هزینه در بر دارد.»
البته که حل این مشکل تنها به دست دولت با تعیین بودجه کافی برای نوسازی این خودروها امکان‌پذیر خواهد بود.

سهم یک‌درصدی اورژانس و هلال‌احمر از فروش هر خودرو چه شد؟

در مهرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده۶۹ این لایحه موافقت کرد. بر اساس بند «ج» ماده۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، از ابتدای سال دوم برنامه، کلیه ‌شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت موظف می شوند حسب مورد به ‌ازای فروش هر دستگاه خودرو، ماشین‌آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، یک درصد از قیمت فروش خود را پس از گردش خزانه، جهت خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به نسبت ۵۰درصدی برای جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و ۵۰درصد برای سازمان فوریت‌های پزشکی اورژانس کشور اختصاص دهند. این در حالی است که این قانون هنوز اجرایی نشده و هزینه‌ای نیز بر این اساس به حساب هلال‌احمر و اورژانس کشور واریز نشده است.

خیرین جور دولت در نوسازی آمبولانس‌ها را می‌کشند

عدم اجرای قانون بند «ج» ماده۶۹ برای اختصاص سهم یک‌درصدی از فروش هر خودرو داخلی و وارداتی به اورژانس و هلال احمر ایران در کنار سایر کم‌لطفی‌های دولت باعث شده است تا این ناوگان همچنان با مدل‌های فرسوده به فعالیت خود ادامه دهند. حالا نیز برای کمک به حل این مساله پای خیرین به نوسازی ناوگان اورژانس کشور باز شده است.

به گفته بابک یکتاپرست «به‌طور مثال یکی از خیرین، ۱۳۰میلیارد تومان به ناوگان اورژانس کمک مالی کرد که بدین وسیله، ۱۰آمبولانس و ۱۰موتورلانس خریداری شد و همچنین موتور ۱۰ آمبولانس قدیمی به طور کامل تعویض شد.» وی همچنین اعلام کرد: «خیرین تعهد داده‌اند تا هزار میلیارد تومان برای خرید آمبولانس کمک کنند که اولویت بعدی این شخص، استان مازندران و سپس استان سیستان‌وبلوچستان است.»

فعالیت ۸۲ اتوبوس آمبولانس در ۶۳ مرکز اورژانس

در سال‌های اخیر باب تجهیز برخی اتوبوس‌ها به اتوبوس آمبولانس نیز در اورژانس کشور باز شد تا بتواند بخشی از نیاز این سازمان به خودروهای امدادی را رفع کند. حالا به‌گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور، درحال‌حاضر ۸۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس‌ در این ناوگان فعال است که بخش عمده‌ آن‌ها در مراسم و برنامه‌ها و حوادثی با تعداد مصدوما بالا یا مسابقات فوتبال به کار گرفته می شود و هر کدام از آن‌ها به طور هم‌زمان به ۱۰ تا ۱۱ نفر خدمات‌رسانی می‌کند.

یکتاپرست همچنین در این خصوص اظهار کرده است که «در هر یک از ۶۳ مرکز اورژانس کشور حداقل یک اتوبوس آمبولانس فعال است که این تعداد برای مراکز کلانشهرها بیشتر است.»

وی در ادامه باز هم با تاکید بر کمبود آمبولانس اعلام کرده است که «از نظر اتوبوس آمبولانس در ناوگان اورژانس اکنون مشکلی وجود ندارد و عمده مشکلات در زمینه آمبولانس‌هاست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =